به گزارش خبرگزاری خانه ملت، برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو با موضوع برنامه های آموزشی و سلامت برای دانش آموزان و با حضور دکتر شهرام رفیعی فر مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت و سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روی آنتن رفت.
دکتر شهرام رفیعی فر با تاکید بر اینکه نگاه ما فقط به مردم به عنوان مشتری خدمات درمانی نیست، گفت: معتقد هستیم مردم با تصمیم های سالم می توانند راه سالم را انتخاب کنند و به سلامت برسند و سلامت را به عنوان ارزش و ثروت حفظ کنند.
وی مدارس را به عنوان مهمترین پایگاه های توانمندسازی مردم برای خود مراقبتی برشمرد و اظهار داشت: چون بزرگترین دستگاه آموزشی و پرورشی کشور، مدارس هستند اگر اطلاعات لازم، مهارت های لازم و نگرش های صحیح را در افراد در حین تحصیل فراهم کنیم می توانیم مطمئن شویم در دوران جوانی، میانسالی و سالمندی هم می توانند از سلامت خوبی برخوردار باشند.
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با اشاره به همکاری دو وزارت خانه آموزش و پرورش و بهداشت در قالب تفاهم نامه اجرای برنامه ملی خود مراقبتی در مدارس، به اقدامات انجام شده در مدارس پرداخت و عنوان کرد: مهارت هایی که باید در اختیار دانش آموزان قرار دهیم در قالب برنامه جامع درسی آموزش سلامت در مدارس مشخص کردیم و بعد بر اساس آن دو کار را انجام دادیم یکی اینکه یک تشکل دانش آموزی به اسم سفیران سلامت دانش آموزانی در کلیه مقاطع تحصیلی ایجاد شد که برای حفاظت از سلامت خود و مدرسه آموزش می بینند و متعهد می شوند این آموزش ها را به سایر همسالان خودشان منتقل کنند و تا الان یک میلیون و 200 هزار سفیر دانش آموز در سه مقطع تحصیلی آموزش دیده اند.
رفیعی فر ادامه داد: همچنین مجموعه ای از پویش های دانش آموزی را طراحی کردیم برای مثال در زمینه مصرف نمک، شکر، روغن، مصرف حبوبات، دوری از مصرف فست فود ها و آشنایی با هرم غذایی.
نیمی از مردم سواد سلامت کافی ندارند
وی با بیان اینکه تلاش ما این است که از فرصت مدرسه استفاده کنیم برای اینکه سواد سلامت کافی را در دانش اموزان ایجاد کنیم، در عین حال گفت: سواد سلامت را در کل کشور سنجیدیدم و دیدیم از هر دو نفر ایرانی یک نفر سواد سلامتش به اندازه کافی نیست برای اینکه بتواند سالم زندگی کند.
در ادامه میرحمایت میرزاده با اشاره به اولویت های در امر بهداشت، اظهار داشت: اگر بپذیریم پیشگیری قبل از درمان مهمتر است، گام بزرگی را در حل مشکلات بهداشت برداشته ایم. از طرفی باید این را هم بپذیریم که مدرسه قبل از بیمارستان است در این صورت در فعالیت های بهداشتی هم باید بهداشت در مدرس را نسبت به بهداشت در بیرون مثل هزینه های درمانی و یا جاهای دیگر اولویت قرار دهیم.
وی به اقدامات آموزش و پرورش در امر بهداشت اشاره کرد و بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش واحد بهداشتی داشته و در برخی از مدارس مربیان بهداشتی داشته و با دست خالی کارهای بزرگی را در این حوزه انجام داده است اگر چه وظیفه و رسالت اصلی بهداشت و درمان بر عهده یک وزارت خانه دیگری است و اعتبارات مربوطه در مجلس به وزارت خانه بهداشت و درمان داده می شود.
به گزارش رادیو گفت و گو، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه توجه مجلس به امر بهداشت و درمان فرصت طلایی را برای وزارت بهداشت ایجاد کرده است، اظهار داشت: در دو الی سه سال اخیر توجهی که به بودجه بهداشت و درمان شده تا به حال نشده و اگر این فرصت طلایی که مجلس برای دولت در بحث بهداشت و درمان ایجاد کرده به خوبی استفاده شود و استفاده می شد شاید وضعیت ما فوق العاده بهتر از وضعیتی است که داریم، بود. متاسفانه اعتبارات تخصیص یافته بیشتر به حقوق پرسنل خصوصا در حوزه پزشکان اختصاص یافته است.
پایان پیام